Unde e proiectul Unirii? |
Basarabia este cuvântul pe
care românii îl împrumutaseră de la ruși pentru a numi teritoriul dintre Prut
și Nistru. A fost provincia stăpânită de imperiul rus până în 1917, când acel
imperiu se prăbuși împreună cu alte imperii, distrus de război și revoluție. Basarabia
a fost apoi teritoriul românesc, guvernat cu neîndemânare și cedat apoi în mod
rușinos unui alt imperiu, celui sovietic. „Furată, trădată mereu”, cum zicea
Dumitru Matcovschi. Basarabia este un cuvânt plin de sensuri grele, dureroase, este stigmatul unor ocupații, unor umilințe.
Este simbolul unor suferințe.
Republica Moldova de azi nu
este Basarabia nici într-un fel. În primul rând teritoriul numit Basarabia nu-i
mai aparține în întregime, căci sudul Basarabiei este al Ucrainei. În al doilea
rând, Republica Moldova mai cuprinde și iredentistele raioane de peste Nistru.
În al treilea rând, cuvântul Basarabia nu ne este de niciun folos atunci când
definim națiunea, poporul care locuiește Republica Moldova.
Basarabia e Republica Moldova și Ucraina |
Cu toate acestea, Basarabia
este un cuvânt foarte folosit. Folosit aiurea. Românii îi numesc pe cetățenii
Republicii Moldova basarabeni, în cazul că nu-i poreclesc „ruși”. Intelectualii
moldoveni, nostalgici ai „minunaților” ani 30, bogați în fascism și sărăcie, cochetează la fiecare pas cu cuvântul
Basarabia. Avem chiar aici în Italia „Gazeta Basarabiei”. Dar mie nu-mi place.
Și nu vreau să aud cuvântul Basarabia. Cuvântul acesta, după formarea statului
Republica Moldova, este ca o palmă trasă în obrazul acestui stat. Și nu în
zădar toți unioniștii noștri de trei parale folosesc cu precădere cuvântul
Basarabia, nu Republica Moldova.
Și România e pământ moldovenesc? |
Moldovenii își pun deseori
o întrebare. Când era mai bine, cu românii ori cu rușii? Când românii fugiseră,
iar rușii erau încă pe drum, răspund în glumă. Dar, zic eu, întrebarea
cu cine a fost mai bine, cu turcii, cu rușii, cu românii ori cu sovieticii cred
că e o întrebare de sclav, de slugă lipsită de independență și demnitate, o
întrebare care denotă nu revolta contra umilinței în genere, dar căutarea unui
stăpân mai bun, mai blând și mai darnic. Întocmai, e o întrebare de basarabean,
locuitor al unui teritoriu de graniță care trece periodic dintr-o mână în alta.
Ori, statul Republica Moldova, bun-rău cum este, este recunoscut suveran și
independent. Această suveranitate, această independență este baza demnității
personale a cetățenilor lui. Nu poți avea mai mult decât independența. Ești
stăpân la tine acasă. Ai guvern, armată, coduri de legi, bancă națională,
teritoriu național, limbă oficială. Nu-ți place ceva? Păi schimbă, pentru că ai
parlament, ai președinte de țară. Prin urmare, nu mai ești basarabeanul supus
unei puteri străine, dar ești moldoveanul stăpân la tine acasă. Moldoveanul
însă nu este conștient de a fi stăpân la el acasă, el continuă să aibă
psihologia robului, necesitatea unui mare centru depărtat de unde să fie
condus. De altfel unionismul nu ar avea nicio explicație.
Ziceam că există o strânsă
legătură dintre unionism și utilizatorii abuzivi ai cuvântului Basarabia. Da,
unioniștii au mărșăluit pe 20 octombrie la București sub lozinci de tipul „Să
aducem Basarabia acasă”. Sigur, nu puteau să zică „Să aducem Republica Moldova
acasă”, pentru că locul Republicii Moldova e anume acolo unde se află, pe când
Basarabia este prin definiție o provincie supusă unui centru depărtat.
Actualmente guvernul
Republicii Moldova este angajat într-o luptă politică dură pentru parafarea la
Vilnius a acordurilor de asociere cu Uniunea Europeană. Rusia, care visează la
o uniune vamală euroasiatică, a deschis ostilitățile contra noastră pentru a ne
constrânge să renunțăm la Europa în favoarea Eurasiei. Embargo asupra vinului
moldovenesc, măsuri drastice contra muncitorilor moldoveni în Rusia. În acest
context te întrebi ce rost are unionismul cu chemările sale la revenirea
Basarabiei la sânul patriei-mume. Și nu găsești decât un răspuns. Unirea cu
România e o provocare, o diversiune (interesant, cine o plătește), menită să
slăbească guvernul și să propună atingerea obiectivelor integrării europene printr-un
șiretlic. E un as oferit partidelor pro-rusești din Republica Moldova, care
lucrează contra statalității moldovenești. Iată de ce diversiunea unirii mă
întristează. Pentru că ideea noastră națională ar trebui să fie nu căpătarea
automată a unor privilegii, pe care deja le au românii, ideea noastră națională
urmează să fie dobândirea demnității. Câștigarea dreptului la demnitate și
mândrie prin bunăstare și cultură. Nu e serios, nu e gospodărește să le cerem
românilor ca să ne facă regulă la noi acasă. Nu vor reuși. După cum nu au
reușit în interbelic. Guvernul nostru are nevoie de solidaritate în lupta sa
pentru integrarea europeană. Să i-o dăm, dar nu să fluturăm tricolorul.
Iar Moldova are nevoie de
ceea ce eu numesc prin cuvântul națiune. Un teritoriu stăpânit cu adevărat de
autorități. O constituție recunoscută de toți cetățenii. O pace internă bazată
pe interese comune. O limbă de comunicare înțeleasă de toată lumea. Niște cântece,
niște opere de artă în care să ne uităm ca într-o oglindă și să ne recunoaștem.
Iată ce cred eu că este națiunea, pe care încă noi, moldovenii, n-o avem decât
în embrion.
Paradoxal, chiar unirea cu
România, idee nobilă și frumoasă de altfel, poate fi făcută doar după
constituirea în carne și oase a națiunii moldovenești. Pentru ca să se bazeze
pe un consens național. Pentru ca să nu provoace catastrofe și război civil, să
nu fie o victorie asupra rușilor, găgăuzilor, ucrainenilor. Pentru ca să fie
făcută pe bază de egalitate, cu bunăvoință și omenie. Iată de ce nu-mi place
cuvântul Basarabia. Iată de ce privesc cu multă neîncredere la actualii
unioniști.
Nessun commento:
Posta un commento