Kiev, Maidan Nezalejnosti
Europa noastră
birocratizată, bântuită de euroscepticism, șomaj și nemulțumiri de tot felul a
primit în zilele acestea de la Kiev o neașteptată declarație de dragoste. Nu a
primit-o din partea unui popor mic și disperat care luptă cu sărăcia ca
emigranții africani cu valurile mării mediterane. Declarația de dragoste vine
de la poporul ucrainean, un popor mare, de 45 de milioane, care are și industrie,
și agricultură, și resurse, un popor a cărui conducere trebuia să semneze la
Vilnius acordul de asociere cu Uniunea Europeană, dar nu l-a semnat, șantajat
fiind de Rusia. Declarația de dragoste, de fapt, este ascunsă în protestele
care s-au declanșat în urma renunțării la asociere și care se petrec mai ales
pe Maidan Nezalejnosti, adică Piața Independenței din Kiev. Maidanezi! Așa-mi
vine să le zic protestatarilor de la Kiev. Dar niște „maidanezi” de tot
respectul!
Rusofobia „contra naturii” a ucrainenilor
Aceste proteste, puternice și
nepotolite, dovedesc că ucrainenii vor
în Europa, că iubesc Europa. Dar să nu fim naivi și să nu ne imaginăm că e
vorba despre un sentiment inefabil, o dragoste romantică pentru Viena, Paris și
Roma. Să încercăm să vedem resorturile materiale ale acestui sentiment. Mai întâi
de toate ar fi de spus că e un sentiment „contra naturii”, pentru că Ucraina,
Rusia Chieveană, este mama poporului rusesc, patria mumă a statalității
rusești. Anume Kievul a fost Roma rusească, orașul care a stat la începuturile
istoriei rusești cu toate expansiunile sale ulterioare. Deci, dorința Ucrainei
de a se rupe de Moscova ar fi o revoltă „genetică” contra unei țări foarte înrudite, e ca și cum
Lombardia s-ar rupe de Italia, iar Transilvania de România. Ce îi face pe
ucraineni să se detașeze atât de hotărât de frații ruși de la răsărit?
Represii, „holodomor”, cruzime
Mai ales urâtele amintiri
despre autocrația rusească, care îi lipsise pe ucraineni de drepturi naționale.
Apoi marile dezastre din epoca sovietică. La început Moscova a oferit din plin
drepturi naționale ucrainenilor, i-a promovat la posturi de conducere, a
contribuit la dezvoltarea culturii lor naționale, cum a procedat de fapt cu
toate popoarele neruse. Atunci însă când lui Stalin i s-a părut că ucrainenii
au devenit prea puternici și independenți, a fost declanșată o campanie fără
milă contra naționalismului, cultura ucraineană fiind practic decapitată.
Republica Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească, care făcea parte din
Ucraina, a avut aceeași soartă: poeți și scriitori, activiști ai revoluției
culturale, mulți români emigrați au fost împușcați; printre ei Nistor Cabac,
Toader Malai, Petre Chioru, Mihai Andriescu. Ucraina, grânarul Imperiului Rus
și al Uniunii Sovietice, a trebuit să treacă prin colectivizare. Și deoarece
țăranul ucrainean nu prea dorea în colhoz, a fost silit prin mijloacele cele
mai violente să predea toate produsele alimentare pe care le avea, uneori chiar
și varza murată(!) și a trebuit să moară de foame. Mărturiile acelei foamete (holodomor)
sunt teribile: zone întregi înconjurate de armată, echipe care confiscau totul,
urmate de echipe care strângeau morții, canibalism, milioane de morți (se
estimează o cifră de la 4 la 7 milioane). O mulțime din nenorociții colectivizării
au încercat să fugă în România, unii au reușit, mulți alții au fost secerați de
grănicerii sovietici cu mitralierele pe gheața Nistrului.
Memoria colectivă
a ucrainenilor scoate în ultima vreme din tainițe și multe amănunte legate de
cel de-al doilea război mondial. Am privit un filmuleț în care se povestea ce
se întâmpla în unele sate ucrainene în 1943, când erau eliberate de sub nemți. Echipele
de mobilizare ale armatei roșii mergeau prin sate și îi „prindeau cu arcanul”
pe toți bărbații, tineri și mai puțin tineri, fără să mai controleze dacă au
vârsta respectivă ori sunt sănătoși. Unii erau îmbrăcați în uniforme, alții nu.
Unii erau înarmați cu puști, altora li se punea în mână o bucată de cărămidă –
neamțul va crede că e o grenadă și se va speria! - și așa, neechipați, neînarmați, erau aruncați la
atac asupra liniilor nemțești. Nu se puteau întoarce îndărăt, căci aveau
ațintite în spate mitralierele batalioanelor de baraj ale NKVD-ului. Mureau cu
miile în prima lor luptă, pentru a descoperi cu jertfa lor poziția gurilor de
foc vrăjmașe, ori pentru a-i face pe nemți să-și consume munițiile, ori pur și
simplu, cum chipurile s-ar fi exprimat mareșalul Jukov, pentru că „e mai bine
ca acești ucraineni să moară aici, înecați în Nipru, decât să ne batem capul mai
pe urmă ca să-i deportăm în Siberia!”… Unul din supraviețuitorii acestor
masacre a propriului popor povestea despre o întâlnire cu veteranii germani ai
războiului. Unul din foștii soldați ai vermachtului îi zise:
„ Noi vedeam cine ne atacă, vedeam fețele lor speriate de
copii, unii din noi încercau să tragă la picioare, alții nu rezistau la acel
măcel absurd și înnebuneau…”
Ucraina, o țară cu două inimi
Deci,
lipsa de omenie a statalității rusești a fost enormă, resentimentele
ucrainenilor sunt explicabile, de aici și dragostea pentru Europa mai umanistă.
Dar urmează să amintim că rusofobia ucrainenilor poate fi și exagerată. Sunt exaltați
și făcuți eroi naționali măcelari ca Bandera și Șuhevici, care în numele
națiunii ucrainene au colaborat cu naziștii și au masacrat mii de polonezi și
evrei. Mai este un lucru important când vorbim de Ucraina: este o țară divizată
din câteva puncte de vedere. Vestul este mai ucrainean, mai catolic, mai
proeuropean, mai naționalist. Estul este mai rusesc, mai ortodox, mai
prorusesc, mai cosmopolit. Nu vă pare că-i mai simpatic estul, care nu-l
divinizează pe Bandera și Șuhevici? Vesticii se consideră europeni, pe ruși îi
consideră aproape tătaro-mongoli. De fapt, tocmai naționalismul și rasismul
anihilează spiritul european, prin urmare esticii s-ar putea să fie efectiv mai
europeni.
În concertul
acesta al protestelor cred că este și un element care nu se prea vede: lupta
cercurilor industrial-financiare care sunt legate mai mult de est cu cercurile
care au interese și perspective în vest; anume capitaliștii cred că și vor avea
un cuvânt greu de spus.
Femen - europene, eclatante
Subsemnatului
însă i-au plăcut mai ales protestele proeuropene ale fetelor de la Femen. Sunt de
o îndrăzneală nemaipomenită. Stilul lor e perfect european. Gesturi fără
echivoc. Le animă zeița libertății absolute. Au în ele ceva din „Originea lumii”
a lui Gustave Courbet, ceva din Salvador
Dali, ceva din Andy Warhol. Dar ce-au făcut, mă rog? Păi, au luat portretele
lui Ianucovici, le-au pus între picioare, au dat chiloțeii în jos și s-au pișat
toate pe cel care a renunțat să semneze asocierea la Vilnius, în semn de maxim
dispreț.
Simpatici,
ucrainenii ăștia, zău.
Nessun commento:
Posta un commento