Visualizzazioni totali

lunedì 24 marzo 2014

BRD MI-A DAT ÎNTÂLNIRE



BRD mi-a dat întâlnire la Ergife Palace Hotel Roma. La orele două, sâmbătă, 22 martie. Am hotărât să mă duc. O mică escapadă în primăvară nu  strică. Mă mai dezmorțesc un pic. Am ajuns la hotel cu 5 minute mai devreme. Nu era. Am mers la recepție. „BRD trebuia să rezerveze o încăpere. Nu știți cumva dacă a venit deja?” Perplecși. Nu știau. S-au uitat pe computer. Au telefonat. Nimic. La naiba, am zis. Să fi greșit eu ziua sau ora sau adresa? Nu se poate.
Și atunci i-am telefonat soției. „Uite, mi-ai recomandat să merg la întâlnirea asta tâmpită și BRD nu a venit. Ce dracu fac?” „Așteaptă! O să vină! Că doar BRD e din Moldova. Întârzie!” …Dar cred că cititorul nu mai înțelege nimic. Cine e această BRD, care seamănă cu BHL, adică Bernard-Henri  Lévy, ori cu HPB, adică Hortensia Papadat-Bengescu? O fi vreo Bianca Ramona Dinescu ori Borisova Raisa Dimitrievna?
Nu, domnilor. BRD e Biroul pentru Relații cu Diaspora de pe lângă Cancelaria de Stat a Republicii Moldova. Cu zisul birou trebuia să am și eu, membru(!) al diasporei, o relație(!).

Natalia Vozian, consultant programe economice BRD
Dar iată că, peste un sfert de ceas, apare la orizont și BRD! Le reproșez lipsa de punctualitate, mă mir că la recepție nu se știe nimic. Băieții, bine educați, îmi dau dreptate. Și mă compătimesc pentru insatisfacțiile mele. Mergem într-o sală deja pregătită, care ne așteaptă cu apa minerală pe mese. „Vom face un focus-grup!”


 Între timp sosesc moldoveni de-ai noștri, bune cunoștințe de ale mele:  Eduard Gherciu, Tatiana Nogailâc, Lilia Untu, Olga Rotari, Iulia Margină, Galia Sava, Nadejda Iavorschi, Natalia Nicoară, Iurie Midori și alții. Au venit toți la întâlnirea de la Hotel Ergife mișcați de asociațiile moldovenilor Assomoldave, Moldavi nel Mondo, Doina.   Oaspeții din Moldova sunt Natalia Vozian, consultant programe economice de la BRD; Antonio Polosa, șeful misiunii OIM În Moldova; Igor Munteanu, reprezentant al Băncii Naționale a Moldovei, Ghenadie Crețu, coordonator de programe OIM.  

Domnul Polosa ne spune că OIM și guvernul Moldovei încearcă să facă mai sigur și mai puțin costisitor fluxul remitențelor spre Moldova. În această direcție merg și tratativele dintre Poste Italiane și Poșta Moldovei, care au semnat deja două acorduri și este aproape gata al treilea. Dacă înțelegerea va fi dusă la bun sfârșit, va fi posibil de trimis bani din Italia la orice oficiu poștal din satele și orașele Moldovei. La fel și Banca Națională a Republicii Moldova este în tratative cu Banca Italiei pentru crearea unor instrumente financiare care ar facilita transferurile.

După această mică introducere începe „focus grup”-ul propriu zis. Care de fapt este un sondaj oral de opinie, înregistrat, care urmărește să obțină cât mai multă informație.  Organizatorii declarând din start, nu fără o anume solemnitate,  înalta menire „de a apropia diaspora moldovenească de țara de origine, într-un context reciproc avantajos, prin facilitarea schimbului de cunoștințe și consolidarea capacităților pentru o dezvoltare durabilă a țării”.

Suntem deci împărțiți în două grupuri și jocul începe. Spunem fiecare pe rând când am emigrat și dacă intenționăm să revenim, ce studii avem, care sunt sursele noastre de venit și ce salariu mediu lunar avem, de ce servicii beneficiem noi migranții, câți bani am trimis acasă și prin ce modalități, dacă avem conturi bancare în Moldova și în Italia, ce servicii și produse financiare utilizăm, ce asigurări de viață sau de sănătate avem ș.a. Mă simt nu știu cum foarte mândru când declar, confirmat de colegi, că aici în Italia drepturile sociale ale emigranților sunt egale cu cele ale cetățenilor italieni…

Răspunzând la întrebări și auzind răspunsurile altora, aflăm lucruri noi și interesante. Unii din noi nu știau de exemplu că între banca Intesa San Paolo și Eximbanc din Moldova există deja o înțelegere despre transferuri bănești la prețuri foarte convenabile. Alții nu știau despre cardurile Postepay, care pot fi folosite și în Moldova. După ce terminăm chestionarul, mai discutăm pe teme libere. Iar Natalia Vozian ne spune despre stagiile oferite în 2014 de BRD studenților și absolvenților ciclului universitar și despre programul „Dor”  pentru copiii emigranților, care a fost realizat anul trecut și va fi reeditat și anul acesta…

Am plecat de la întâlnirea cu BRD satisfăcut, relaxat. 

Nessun commento:

Posta un commento