Visualizzazioni totali

domenica 21 luglio 2013

MOLDOVA CU OCHI OBLICI



 
Dacă ar fi declarat la Roma sau la Paris că cetățenii Republicii Moldova sunt latini și prin urmare locul lor este în Uniunea Europeană, Traian Băsescu ar fi fost poate considerat un tip straniu de modă veche. Căci demult au apus vremurile când te puteai lăuda cu noblețea stirpei latine care a cucerit și civilizat lumea. Și apoi Europa unită i-a îmbrățișat cu mare dragoste și pe barbarii de altă dată, pe germani, pe anglo-saxoni, pe slavi, nu este un club select al gintei latine. Dacă însă Băsescu ar fi spus că moldovenii nu trebuie să adere la Uniunea Euroasiatică pentru că nu au ochii oblici, efectul cred că ar fi fost asemănător cu acela pe care îl fac glumele rasiste ale lui Roberto Calderoli: o condamnare generală. A exalta ginta latină și rasa ariană în detrimentul barbarilor și posesorilor de ochi oblici nu e un lucru corect. Și apoi cine a zis că locul ochilor oblici e numaidecât în Uniunea Euroasiatică? Și Uniunea Europeană e plină de ochi oblici. Din fericire, povestea cu ginta latină și ochii oblici Traian Băsescu a spus-o la Chișinău, unde acest soi de literatură încă se mai bucură de succes. Deci, președintele român a fost aclamat și aplaudat, cu atât mai mult că el a exprimat nedezmințita susținere a României pentru cursul european al Republicii Moldova. Și nu numai. Posibila conectare a Moldovei la conductele de gaze românești, în care vor începe să curgă din abundență gazele din Marea Neagră și cele de șist, va slăbi cu mult dependența de Moscova și șantajurile rusești. Apoi construcția unor poduri și a unor linii de înaltă tensiune. Toate aceste și alte frumoase oportunități care vin dinspre România e normal să fie salutate cu bucurie de moldoveni.

Dar eu vreau să mă întorc la ochii oblici. Pentru că mie îmi plac ochii oblici. O consăteancă de a mea are ochii oblici. Am avut un coleg de universitate cu porecla Japonezul. Apoi un elev cu porecla Uzbecul. Basarabia este în genere pământul unor încrucișări genetice extraordinare. Suntem amestecați cu ruși, ucrainieni, armeni, evrei, turci, germani. A vorbi de popor latin este posibil, cu pomenirea obligatorie a excepțiilor, doar când ne referim la limbă. Vreau să ajung cu această istorie a ochilor oblici la simpla concluzie că ereditatea noastră genetică, dacă e sănătoasă, nu contează în aspectul nostru de ființe sociale. Și din contra, contează enorm educația pe care am primit-o, societatea în care trăim.  Iar societățile moderne în care interacțiunea socială a ajuns nivele de intensitate mai înainte nemaivăzute, cu cărțile, televiziunile, școlile și internetul lor, creează ca la conveier identități naționale și socio-culturale. Și lucrul acesta e un bine! Din contra, e rău când anumite grupuri de persoane evită să se încadreze în identitățile comune.

Și aici vorbesc de țigani, de unguri, de ruși. Tare nu le mai place românilor când compatrioții lor țigani comit furturi,  violențe și când profesează o cerșetorie obraznică. Tare nu le mai place ca țiganii din România să fie identificați cu românii. Păi nu-s români, îs țigani. Ba îs români. Pentru că s-au născut în România, statul român urma să-i integreze, să-i școlarizeze, să-i educe aducându-i la un standard social acceptabil, făcându-i să-și uite un pic etnia și să le dea și lor senzația că au „sânge latin” (că numele latin lui Romulus Mailat nu-i lipsea). România, cred, trebuie să-și asume toți cetățenii ei, iar cuvântul român trebuie să-i înglobeze în mod egal pe românii etnici și pe toți cei care au buletin românesc fără să fie români etnici. Chiar și pe cei cu ochii oblici. Maimarii românilor ar trebui să mai înceteze a produce vorbărie goală pe tema latinilor și a dacilor. Iar maimarii moldovenilor să-și dea seama că, neoferind populațiilor slave și găgăuze din Moldova stimulente și instrumente puternice de integrare lingvistică și socială, creăm baza unor viitoare catastrofe. Examenele de bacalaureat din anul acesta au descoperit că mulți tineri ruși din Chișinău nu-s în stare  să răspundă la întrebări elementare în limba română. Din acești cetățeni neisprăviți vor crește elemente antisociale. Anume ei completează actualmente rândurile nostalgicilor Uniunii Sovietice, visând la timpurile când rușii erau tari și mari. Anume ei se folosesc de drepturile democratice pentru a protesta contra lucrurilor pe care nu le înțeleg.  De ce, îmi vine întrebarea, ar trebui să cheltuim sume enorme pentru producerea în școlile noastre a unor străini dușmănoși care nu se vor putea integra la noi și vor emigra în Rusia? Integrarea socială a țiganilor români face parte din procesul de creare a națiunii române. Integrarea socială a rusofonilor moldoveni face parte din procesul de creare a națiunii moldovenești.

Discursul despre ochii oblici pe care l-a făcut Băsescu în Republica Moldova este o  greșeală politică. În loc să unească, a divizat. În loc să pună accentul pe faptul că Uniunea Europeană oferă oportunități pentru toți cetățenii moldoveni, indiferent de etnie, domnul Băsescu s-a lansat în divagații pe tema „sângelui”, a latinității, a ochilor oblici.  Nu a spus-o explicit, dar s-a subînțeles că Uniunea Europeană e pentru moldovenii latini, iar Uniunea Euroasiatică e pentru cei mai puțin nobili și pentru posesorii ochilor oblici. Eu aș zice că noi, moldovenii, optăm pentru Europa nu pentru că am fi latini - pentru că nu suntem toți latini. Și nu pentru că nu avem ochii oblici - unii din noi chiar au ochi oblici. Optăm pentru Europa în virtutea idealurilor noastre sociale. În rest, îmi exprim tot respectul pentru tot ce face Președintele Băsescu pentru țara mea.


9 commenti:

  1. Чей ку окь обличь ла урма урмей, ку мулт сынт май дезволтаць дин тоате пунктеле де ведере ка нация луй Бэсеску. Кина есте пе локул 2 ын луме ка супремацие економикэ, яр де Жапония ничь ну ворбим...
    Яр Бэсеску сэ-шь айбэ де грижэ де трибуриле сале дин Ромыния, ши сэ беляскэ окий май бине,дакэ аша-й де болдит, ши сэ вадэ че се петрече ку нациуня са ши ын че старе се гэсеште. Ый ачя старе деплорабилэ,каре а анунцат'о ши Емил Чорану. Яр ной попорул молдовенеск ши фэрэ дынсул куноаштем аспирацииле ноастре.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Oleg, nu e bine să fii așa de supărat. Iar dacă vrei să spui că mai degrabă am intra în inexistenta uniune euroasiatică decât în uniunea europeană, apoi greșești. Pentru că trebuie „să belim” ochii bine și să ne „boldim” la avantaje. Ce ne va oferi de exemplu UE pentru agricultură, ce tehnologii vom avea pentru industrie, ce aspect va avea societatea noastră din punct de vedere democratic. Și, pe de altă parte, ce ne va oferi Rusia.Care e o țară încă în mare parte din lumea a treia.

      Elimina
  2. Din acești cetățeni neisprăviți vor crește elemente antisociale. Anume ei completează actualmente rândurile nostalgicilor Uniunii Sovietice, visând la timpurile când rușii erau tari și mari. Anume ei se folosesc de drepturile democratice pentru a protesta contra lucrurilor pe care nu le înțeleg.

    Cetateni neispraviti? Suna straniu.

    Dece nu acceptati rusa ca a doua limba de stat? De o data acesti cetateni "neispraviti" nu ar avea nevoie de nostalgie, de proteste si (surpriza) de unire cu Rusia.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Rusa a doua limbă de stat? dar pe ce bază? Doar pe baza nedorinței rusofonilor de a învăța româna? Două limbi care se resping reciproc nu pot forma o națiune. Rușii moldoveni urmează să fie integrați, ca și țiganii din România.

      Elimina
  3. Interesant, si pe ce baza in alte state sunt citeva limbi de stat?

    Totusi, vad clar ce pozitie fata de vorbitorii de limba rusa aveti - is considerati "straini dusmanosi".

    "De ce, îmi vine întrebarea, ar trebui să cheltuim sume enorme pentru producerea în școlile noastre a unor străini dușmănoși care nu se vor putea integra la noi și vor emigra în Rusia?"

    Stiti, atunci eu tot sunt un strain dusmanos. Orice ati spune despre invatarea limbii romane si integrare, cind aud ca cineva isi permite sa ma considere pe mine sau pe cei ca mine "straini dusmanosi" - totul arde in mine.

    Sa stiti ca sunteti un bou.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Nu i-am considerat niciodată pe rusofonii din Moldova străini, așa cum o fac și acum naționaliștii ordinari. I-am tratat cu respectul cuvenit reprezentanților unui mare popor. Dar o națiune ca a noastră, formată din mai multe etnii, nu va ajunge departe dacă nu are o limbă de comunicare comună. Și această limbă nu poate fi decât româna, pentru că româna e majoritară. E interesul rușilor ca să o învețe bine. Și pentru ca s-o poată învăța trebuie ca româna să fie introdusă masiv în școlile rusești. Nu te consideră nimeni de la bun început străin dușmănos, dar dacă tu nu știi o boabă românește - atunci ești sortit să fii, după cum și sunt cei din liga tineretului rus ori mulțime de alți ruși pe care îi citesc pe forumuri cu comentarii dușmănoase. E adevărat însă că noi, moldovenii de limbă română, am fost și suntem de sute de ori „boi”, cum zici, pentru naționalismul nostru tâmpit, pentru că nu am înțeles că în timpul urss am fost bratia po nesciastiu cu rușii, și că nu rușii sunt vinovati de tot ce ni s-a întâmplat.
      Nu mă supăr că mă faci bou, cred că m-ai încurcat cu cineva. Dar dacă mai răsfoiești blogul meu cred că vei înțelege. Eu sunt de 10 ani în Italia și aici națiune înseamnă țară, popor, nu importă originea ta, culoarea pielii, importă să fii cetățean italian. Dar fără limba italiană nu există cetățenie italiană. Așa trebuie să fie și în Moldova.

      Elimina
  4. Am invatat azi o lectie din atitudinea voastra - nu voi fi un rus integrat, asa cum visati, voi fi un rus ordinar, nu un moldovan de mana a doua, parerea caruia poate fie ignorata.

    "Două limbi care se resping reciproc nu pot forma o națiune. " - auzi tu, limbile formeaza natiunile. Mare prostie.

    RispondiElimina
  5. Sirbii si croatii vorbesc practic o limba - si nu sunt o natiune.
    Unde-i "atragerea reciproca"?

    RispondiElimina
  6. Aprecierea mea este pentru medicul Brad, care este cel mai bun doctor care îmi șterge lacrimile.
    de-a lungul anilor am fost pe internet de mulți ani și nu am reușit să văd oamenii de încredere și în ziua în care am văzut acest lucru nu respectă cuvintele sale.
    când am ajuns în Statele Unite ale Americii, am fost orientat aproximativ 60% au boală de rinichi și pot dona rinichi fior prietenii lor și familia lor?
    L-am contactat si el ma asigurat că eveything, am făcut lucrurile necesare, deși m-am speriat, dar am fost foarte impresionat, deoarece el a spus cum pot să vă dau bani atunci când eu nu știu adresa ta decât să-l creadă când a verificat mA.
    Doctorul Brad ma salvat după ce am fost scamat și mi-am donat rinichiul.
    fondul de transfer inițial: 20.000 de dolari prin transferul de bani din vestul uniunii.
    compensare: 450.000,00 $, avansuri: 200.000,00 $
    Dacă nu vă place,
    Nu este înregistrată IFKF și NKF.
    Află despre doctor acum.
    e-mail: bradbrown3310@gmail.co

    RispondiElimina