Visualizzazioni totali

lunedì 13 gennaio 2014

CATINCA MORĂRESCU ȘI CESARE LOMBROSO


În tinerețea ei, Catinca Morărescu, fostă profesoară de limbă română, în Italia assistente socio-sanitaria, îl citise cu multă pasiune pe Bogdan Petriceicu Hasdeu. Începuse cu clasica poezie despre mărețul brad pe-naltul plai care stă verde-n orice vreme, apoi trecu la „Răzvan și Vidra”, apoi citi dintr-o răsuflare monografia despre Ioan Vodă cel Cumplit. Povestea istorică a lui Hasdeu o făcu să plângă cu sughițuri, zdruncinată de măreția personajului, de infinita ticăloșie a trădătorului Golia, de trista soartă a Țării Moldovei. Totuși, în viața Catincăi aceste opere ale lui Hasdeu nu avură vreo cât de mică însemnătate. Ceea ce o schimbă cu adevărat, punând o amprentă de neșters pe toată devenirea ei spirituală, fu o povestire mică, de doar câteva pagini, numită „Filosofia portretului lui Țepeș”.

În această Filosofie Hasdeu cerceta portretul lui Țepeș cu instrumentele fisiognomiei, sau fisiognomoniei, acea știință care avea de fapt puține elemente științifice, dar care a bântuit cu putere prin capetele intelectualilor din secolele 19 și 20. Unul din clasicii fisiognomiei a fost Cesare Lombroso, autorul „Omului criminal”. Lombroso vedea o netă legătură dintre înfățișarea omului, eventualele sale deformități, și faptele antisociale pe care acesta le comitea. Cu toate enormitățile afirmate, medicul acesta torinez a avut o considerabilă influență asupra societății și literaturii, mai mulți scriitori zugrăvindu-i pe criminali conform trăsăturilor indicate de Lombroso.

 Ei bine, profesoara noastră Catinca Morărescu,  înțelegea foarte bine, cu rațiunea, că o frunte înaltă nu întotdeauna înseamnă geniu și inteligență. Dar cu inima, care îi rămăsese cea din tinerețe, continua să aprecieze oamenii după legile științei învățate din „Filosofia portretului lui Țepeș”. Și atunci când vedea o frunte frumos boltită exclama în sinea ei: „O, o așa frunte nu poate aparține decât unui bărbat cu cea mai viguroasă inteligență!” Tot astfel, nu avea nicio încredere față de bracocefali, bărbatul cu care s-a căsătorit era un dolicocefal cu capul alungit, bărbia pronunțată și despicată – în semn de desfrâu, zicea ea! –  și un nas acvilin de tot respectul. Ea însăși avea nasul cârn. Hasdeu a făcut-o să sufere îndelung din cauza nasului ei plebeu, căci scria în povestirea despre Țepeș că un nas cârn nu dovedește niciodată o mare capacitate. Se și resemnase, de fapt. În schimb, Catinca era mândră de ceea ce Hasdeu chema pallium. Adică distanța dintre nas și gură, pe care ea o avea mică, semn de neîndoielnică noblețe spirituală!

Soțul Catincăi se interesa mai puțin de fisiognomie. Mai mult decât curbura craniilor, îi trezesc curiozitatea științifică curburile de tip B ale figurilor feminine. Făcuse în acest domeniu îndelungi observații. Concluzia sa e pesimistă: umanitatea degenerează, pentru că sunt prea puține femei cu adevărat frumoase, adică cu picioare subțiri, cu coapse dezvoltate, înalte, cum îi plac lui. Singura speranță pe care o mai nutrește e ingineria genetică, care urmează să facă lucrul murdar care revenea selecției naturale înlăturate – adică să elimineze treptat toate defectele umanității, în primul rând cele insuportabile pentru ochii bărbaților. „Tu numai uite unde a ajuns perversiunea oamenilor! Nu e suficient că au ajuns ei înșiși niște degenerați, se mai înconjoară cu fel de fel de animale degenerate! Vezi pe stradă câini de o micime, de un aspect înfricoșător, special selecționați pentru a deveni monștri de buzunar pentru burghezia asta infamă!.. A morte Dudù!”zice soțul sorbind cu plăcere vinul din pahar. Ascultându-i distrată perorațiile, Catinca îi face următorul reproș: „Îmi pare rău că nu m-am uitat mai bine, în timpul primelor noastre întâlniri, la tăietura sprâncenelor tale și la expresia ochilor. Aș fi detectat caracteristicile cruzimii! Expresia cea mai blândă a ochilor tăi e ironia! Ai fi fost demn de a deveni, după moarte, un obiect de cercetare al lui Cesare Lombroso. Craniul tău cu multiple deformații ar deveni un prețios exponat de muzeu.”

... Astăzi Catinca s-a întors de la lucru mai târziu ca de obicei.
- Pe unde umbli, ușernico? Am pregătit niște cartofi înăbușiți cu carne minunați. Uite că s-au răcit.
- M-am reținut la o pacientă a mea... Tu știi cine e? Tu știi cum o cheamă? Hai că nu ghicești o mie de ani!
- Apu, oi ști dacă mi-i spune, cucoană...
- Apoi află că e strănepoata lui Cesare Lombroso!
- Ei da, nu mai spune...
- Da-da. Am văzut că e Lombroso și am întrebat-o: signora, da nu carecumva... Și ea a zis cu naturalețe că da. Mi-a oferit o cafea și mi-a povestit multe și mărunte. I-am povestit și eu ce probleme am avut cu nasul meu cârn. Și ce probleme îți faci tu cu degenerarea umanității și a rasei canine...


Care ar fi concluzia acestei istorii, morala fabulei? Cei doi moldoveni de mai sus au locuit mai înainte de a emigra în Italia într-un sat din Moldova. Pe de o parte, e rău că au emigrat, abandonând pământul strămoșesc și satul natal. Dar pe de altă parte se află acum la Roma, în caput mundis, în centrul lumii. Și se ating, fără ca să vrea, de viețile unor oameni celebri, de întâmplările unor istorii importante, calcă pe pietrele antichității. E bine? E bine, mai bine decât dacă stăteau acasă pe cuptor, pentru că omul e ca bradul lui Hasdeu: „De-ar fi să-i dați în văi adânci odihnă dezmierdată, răpindu-i viscole și stânci, l-ați omorî pe dată!”

Nessun commento:

Posta un commento