Festivalul de la Sanremo
din anul acesta mi-a părut deosebit de frumos. Nu spun de fapt nimic original,
l-a lăudat toată lumea. Fabio Fazio și Luciana Littizzetto au fost deosebit de
inspirați, reușind să aducă pe scena de la Ariston și muzica clasică, și satira
socială, și muzica ușoară cea mai diferită. Dar mare mi-a fost frica că „Elio e le Storie
tese”, ajunși în final împreună cu Modà și Marco Mengoni, vor lua premiul întâi
al festivalului de la Sanremo. Recunosc că muzica lor nu mi-a plăcut, că
mesajul lor, fie și democratic, și mai nu știu cum, nu l-am înțeles, după cum
nu am înțeles nici genialitatea pe care alții ar fi întrezărit-o în falsele
bărbii ale interpreților. Și deci, în timp ce juriul decidea învingătorul, mi
se părea că mă aflu în vecinătatea unei catastrofe de proporții grandioase.
Dacă Elio va lua premiul întâi, îmi ziceam, eu
nu voi mai respecta această țară. Pentru că știu că absurditățile debitate de
muzicanții ăștia nu plac de fapt nimănui. Dar toți le laudă ca pe hainele cele
noi ale împăratului pentru ca nu cumva să fie bănuiți de ignoranță și prostie.
Cum se poate să ai atâtea cântece frumoase și să premiezi niște șarlatani și
niște saltimbanci? Cum? Păi foarte bine. Trebuie să-mi dau seama, îmi ziceam,
că părerea mea despre Italia de multe ori e idealizată. Italia este și
Berlusconi care urcă pe scenă și o întreabă pe doamna care-l întâlnește câte
orgasme poate avea și la ce interval de timp, iar doamna îi zâmbește flatată de
marea atenție care i se acordă, și tot Italia sunt needucații care stau pe
scaune de unde nechează obraznic și aplaudă frenetic glumele porcoase ale
Cavalerului. Apoi Italia mai este și
greu suportabila dulcegărie a două personaje care își schimbă, tot pe scena de
la Ariston, bilețele de dragoste cu mesaje pentru spectatori. Să-l mai adaug aici și pe Papa care-și dă
demisia și voi avea tabloul complet al unei țări în derivă, fără cârmaci și
fără busolă. Deci, s-ar putea ca Elio să învingă în această climă de profundă
decadență… Aș fi acceptat, mă gândeam, să învingă și Modà. Dulcegi și ăștia, cu
visurile lor ca animalele să vorbească, dar cel puțin nu decadenți…
Atunci când Luciana Littizzetto a anunțat
victoria lui Marco Mengoni, am simțit o bucurie acută și am bătut involuntar
din palme! „Essenziale” mi-a plăcut mult, un cântec modern, nuanțat, complex, o
gură de aer pentru mine, ca să suport Italia mai departe! Am felicitat deci
Italia din toată inima, bucuros că a evitat cu înțelepciune o catastrofă de
care ea probabil nici nu-și dădea seama.
După care, cu permisiunea cititorului, voi
reveni la berbecii noștri naționali, la catastrofele deloc imaginare ale Moldovei
mele. După cum am scris în articolul „De ce ne temem de mistreți”, vânătoarea
din Pădurea Domnească la care au participat mai mulți ștabi și la care
vânătoare a fost împușcat tânărul Sorin Paciu, a însemnat pentru clasa politică
moldovenească o catastrofă. Efectele acelei vânători continuă să apară. O serie
de înalți funcționari a demisionat, a fost constrâns să se retragă și Vlad
Plahotniuc, zis „Păpușarul”, care deținea funcția de prim-vicepreședinte al
Parlamentului și care se zice că, fiind milionar, trăgea din umbră sforile
politicii moldovenești. Dar demisia sa încă nu înseamnă că puterea reală nu
i-ar aparține. În aceste condiții la orizont se profilează o criză de guvern și
niște anticipate. Premierul Filat a declarat că partidul său iese din Acordul
actual al alianței de guvernământ și cere semnarea unui alt acord. Ar fi frumos
ca Filat să reformeze într-adevăr Alianța, care nu prea are alternative
politice. Și să scape nu numai de Plahotniuc, dar și de primitivul algoritm,
care presupune împărțirea de către partide a tuturor funcțiilor din stat, chiar
și a celor mai mărunte, conform procentului de voturi luate în alegeri.
Într-un fel sau altul criza
politică de la Chișinău va fi depășită. Nu se știe însă când și cum va fi
depășită sărăcia și pustiirea care răvășesc satele moldovenești. Un italian din
Moldova, Nicola Baldassari, a publicat pe facebook o istorie moldovenească
înfiorătoare. E vorba despre o femeie care merge într-o dimineață la cimitir ca
să viziteze un mormânt al unui apropiat. Dă acolo de o groapă deschisă, cu un
sicriu scos afară. Mortul era alături, decapitat. Înspăimântată, femeia aleargă
în sat și povestește sinistra întâmplare. S-a dovedit în continuare că
mormântul și cadavrul au fost profanate pentru niște dinți de aur…
Sărăcia și foamea sunt
urâte și amorale. Mai urâte decât orice cântec urât de la Sanremo. Mai amorale,
mai obscene ca prostituția. Lupta cu sărăcia ar trebui să fie prima lozincă a
tuturor politicienilor moldoveni. „Îmbogățiți-vă!”. Îndemnul acesta nu vizează
doar buzunarul. A trăi decent înseamnă a nu fura cablurile de aramă de la căile
ferate, a nu dezgropa cadavre ca să le scoți dinții, a nu întinde o mână
cerșetoare în public. Dezrădăcinarea sărăciei e o problemă globală. Rezolvarea ei
ar fi mai frumoasă ca un cântec, mai frumoasă ca „Essenziale”, mai frumoasă ca
„Vai pensiero”.
De dragul dezrădăcinării sărăciei aș fi în
stare să mă jertfesc ascultând un concert întreg de „Elio e le Storie tese”. Cu
consecința că s-ar putea să ajung ca să-mi placă.