Citind „Convivere”, o carte de Andrea
Riccardi
Albert Camus, un algerian și un francez |
…O fantomă umblă prin Europa, fantoma comunismului, zicea
Carl Marx pe la mijlocul secolului 19. De fapt nu era comunismul. Naționalismul
a fost acea fantomă care îi băga în sperieți pe guvernanții din secolul 19.
Naționalismul a apărut în strânsă legătură cu imperiile
multinaționale. A fost o reacție la slăbiciunea și imperfecțiunea lor. Și
atunci când imperiile s-au prăbușit în urma a două războaie mondiale și
decolonizării, naționalismul a câștigat lupta. Au fost create o mulțime de
state naționale. Ce a câștigat și ce a pierdut umanitatea odată cu victoria
naționalismului?
Să
luăm Austro-Ungaria habsburgilor. Era o monarhie cu o lungă istorie,
considerată de unii „închisoare a popoarelor”, dar în care de fapt trăiau în bună pace catolici și
romano-catolici, protestanți și ortodocși, evrei și musulmani, germani, unguri,
români, cehi, slovaci, sârbi etc. Desigur, nu era totul perfect în acest
imperiu, desigur, nu poate fi considerată o eroare crearea statelor naționale
pe ruinele imperiului. Dar iată că Cehoslovacia s-a desfăcut totuși prin anii
90, cehii și slovacii nu au vrut să trăiască împreună, cu toate că erau slavi
și unii și alții. Iar în Polonia polonezii s-au aflat într-un crâncen conflict
cu ucrainenii. Evreii au fost masacrați de trupele germane, milioane de
polonezi și germani și-au schimbat locul de trai după reconfigurarea
granițelor. Iugoslavia, acel conglomerat de popoare slave creat după prăbușirea
imperiului habsburgic, este cazul cel mai grav. Izbucnesc conflicte interne
încă în timpul celui de al doilea război mondial, partizanii lui Tito îi
masacrează pe italienii civili din zonele eliberate, iar în anii 90 Iugoslavia
se prăbușește distrusă de ambițiile nemăsurate și nereținute ale etniilor care
o compuneau. Și-ar fi imaginat oare în
secolul 19 supușii împăratului de la Viena să se urască așa de tare între ei?
Nu. Atunci de unde această ură? Din naționalism, acel morb care îi poate face
pe doi vecini care au trăit bine toată viața ca la un moment dat să devină
dușmani de moarte.
E de spus mai înainte de toate că dezvoltarea ideii de
națiune, care prinde rădăcini adânci în mințile și inimile oamenilor, a însemnat
de multe ori destrămarea unor relații seculare de conviețuire pașnică dintre
comunități diverse din punct de vedere religios sau etnic. Pe neașteptate,
aceste comunități, infectate de morbul naționalismului, încep a se privi
chiorâș.
Naționalismul dorea omogenitate. Cei diverși erau
marginalizați. Modelul unor astfel de relații venea din Spania secolului 15 și
se numea limpieza de sangre,
presupunând lupta contra evreului și a musulmanului. Noua națiune cerea
omogenitate lingvistică, teritorială, etnică, religioasă. Și astea erau
condiții greu de găsit în niște teritorii de imperii unde istoria amestecase
oamenii după bunul plac al împăraților. Iată de ce naționalismul asimila, convertea, expulza și, în
cazuri extreme, nimicea. Una din
aberațiile cele mai sinistre ale naționalismului a fost hitlerismul, care a
purificat și omogenizat cu glonțul, cu
camera de gazare, cu crematoriul aprins.
În vastul Imperiu Otoman turcii se împrăștiaseră peste
tot. Multe populații au fost islamizate forțat. Și evreii erau peste tot.
Orașele imperiului găzduiau comunități din cele mai diferite. Istambulul era
plin de greci, armeni, turci, evrei, bulgari, levantini. Ierusalimul număra
arabi musulmani, arabi creștini, evrei. Alexandria era arăbească, dar și
greacă, italiană, evreiască. Sublima Poartă domnea într-o lume pestriță, plină
de etnii și confesiuni diferite. Dar și Imperiul Turc se desface în bucăți.
Țările succesoare au urmat să aibă de furcă cu puternice minorități care nu
corespundeau destinelor naționale oficial proclamate. La ce mai rămâneau grecii
la Istanbul, în Republica Turcă? Ce căutau turcii la Salonic, al doilea oraș
grec după mărime?
Imperiul Otoman, se cere o precizare, reprezenta un model
de conviețuire pașnică dintre popoare diferite. Care nu erau deloc egale între
ele, e adevărat. Această conviețuire se făcea sub controlul unei birocrații
despotice, de multe ori într-o climă violentă și mai ales în cadrul unui Stat
Confesional Islamic. Sultanul era și Califul. În 1924, odată cu proclamarea
Republicii, dispare și Sultanul, și Califatul. În ceea ce privește Califul,
fost o eroare, căci de atunci musulmanii suniți nu au mai avut o figură
importantă care să îi unească și să-i conducă. Astăzi califii autoproclamați
sunt niște bandiți sângeroși. În lumea otomană un non-musulman, dhimmi, nu avea drepturile unui
musulman. Revoltător? Da, dar în statul otoman existau comunități non-musulmane
cu statutul de millet, în cadrul
cărora patriarhul exercita autoritatea religioasă și civilă. Era o structură
originală și utilă pentru conviețuirea diferitor culte religioase. Nu e rău să
ne amintim că, spre deosebire de Europa medievală în care evreii fură
prigoniți, iar musulmanii nimiciți ca în Spania, în Imperiul Turc creștinii și
evreii au fost tolerați. Nu până la urmă însă; presimțind prăbușirea
imperiului, se face încercarea disperată de a opri căderea și atunci are loc
primul genocid din secolul 20, masacrarea armenilor, care a servit drept model
pentru exterminarea evreilor. Atunci când Hitler le anunță colaboratorilor săi perplecși decizia despre soluția finală pentru evrei, se zice că
i-ar fi liniștit cu aceste cuvinte: „Cine
mai vorbește astăzi despre masacrarea armenilor de către turci?”
Naționalismul a schimbat totul. Cad imperiile. Și în
lumea aceasta nouă, a statelor naționale libere, în care independența
națională devine un simbol al libertății în genere, au loc incredibile purificări etnice. Comunitățile
evreiești dispar din lumea arabă, cu toate că evreii și arabii se înțelegeau
foarte bine între ei. Încetul cu încetul dispar din lumea musulmană și
creștinii, care au de suferit din cauza încrâncenării identitare a
musulmanilor. Grecia și Bulgaria îi alungă pe turci. Turcii îi alungă pe greci,
punând capăt prezenței lor milenare, încă din vremurile „Iliadei”, în Anatolia.
Istanbulul, vechiul Constantinopol, devine exclusiv turcesc. Se românizează
intens și România, pierzând sași, evrei, tătari… Frumos? Da, unora această
omogenitate le pare frumoasă.
În aceeași cheie naționalistă nebunească s-au întâmplat
lucrurile și după căderea imperiilor coloniale. Sute de mii de francezi,
așa-zișii pieds noirs, au părăsit
Algeria, țara în care se născuseră. Tot așa au trebuit să facă italienii din
Libia și portughezii din Angola.
Iar acuma să ne gândim. Oare Uniunea Sovietică, o altă „închisoare
a popoarelor”, nu era mai bună și mai luminată decât multe succesoare ale ei?
Nessun commento:
Posta un commento