„Patriarhul Daniel nu a
rămas indiferent faţă de scandalul şpăgilor pe care le primesc naşii CFR.
Într-o intervenţie televizată, Preafericitul a propus o soluţie care, spune el,
deşi nu va mulţumi pe toată lumea, îl va mulţumi pe el personal: şpăgile
călătorilor să nu mai fie colectate de naşi, ci direct de preoţi, sub
titulatura de donaţii, banii urmând să fie împărţiţi în mod egal între el şi
preoţi.” Acest citat de pe http://www.timesnewroman.ro
, ca de altfel și o mulțime nenumărată de alte exemple din toate unghiurile
unde locuiește poporul român, dovedește marea vocație pe care o are românul
pentru ironie. Aș zice că ironia este floarea preferată din grădina noastră
intelectuală. Îmi place deci să-i citesc
pe ăștia de la TNR, îmi place Caragiale. Îmi place în genere
ironia. Am citit cu multă plăcere „Candid ori Optimismul”, de Voltaire. Dar cred că ironia
presupune să te împaci pe jumătate cu viciile și situațiile pe care le
ironizezi. Eminescu nu a fost ironic; a condamnat viciile și oamenii fără drept
de apel, cu o seriozitate aș zice ne-românească, lucru care de fapt i-a făcut
viața aproape că imposibilă în mijlocul românilor. Care români, știind bine cum
merge lumea și fiind mai tot timpul supuși unor puteri străine, au apelat la
ironie și la zeflemea ca la un surogat al revanșei: dacă nu pot să-i fac nimic
asupritorului meu, măcar să râd de el! Dar socotind ca acesta să nu știe! În felul
acesta, chiar și atunci când am devenit independenți, am continuat să lâncezim
în mulțumirea cu puținul, în ironie și în autoironie; nu ne-am luat la bătaie
cu cei mai puternici, dar cu cei mai slabi. Ne-am pus în poară cu evreul și cu
țiganul, iar pe rus l-am atacat numai atunci când am crezut c-o să-l bată
neamțul. Ironizăm deci cu mare avânt, ne batem joc în Republica Moldova de
Rusia și de ruși, dar nu ne ajunge fărâma de curaj necesară pentru a corecta
articolul 13 din Constituție, acela care vorbește de limba „moldovenească”, nu
suntem în stare să devenim o națiune cu o limbă unică de comunicare.
Și în cazul acesta, când suntem așa de reticenți la acțiune,
ce să mai vorbim de Marile Opere! Revoluțiile, provocările istoriei și ale
științei! Grecii biruind imensa armată a perșilor la Maraton, Termopile și
Salamina. Evreii, sfidând imperiul roman și supraviețuind într-o lungă istorie
de 4 mii de ani. Creștinismul. Napoleon. Și revoluția rusească de la 1917 a
fost un proiect grandios, o Mare Operă. Cuvintele lui Lenin „socialismul
înseamnă puterea sovietică plus electrificarea întregii țări” arătau sensul
intim al acestei revoluții, industrializarea, ajungerea din urmă a
Occidentului. Cu eforturi uriașe rușii și-au industrializat țara și au creat o
supraputere, indiferent de aprecierea morală pe care le-o dă istoria astăzi, cu
multă ironie... Și, revenind la Moldova mea, mă întreb: există urme ale unor
Mari Opere pe teritoriul nostru? Da, îmi răspund. „Luminițele”, magazinele de
cărți deschise în timpul socialismului în majoritatea satelor noastre, erau o
mică Mare Operă, un proiect cultural curajos, iluminist, frumos, care nu era o
urmare obligatoare a sistemului social-politic de atunci, dar o victorie a
omului liber și gânditor. Tot o Mare Operă a fost și industria vinicolă
moldovenească, zecile de mii de hectare de viță de vie plantate pe colinele
noastre, care au culminat cu crearea beciurilor de vinuri de la Cricova, peste
60 de km de galerii subterane umplute cu butoaie și vinuri de colecție, apoi
vinăriile de la Mileștii Mici și Purcari. Aceste opere, născute mai întâi în
gândul omului, iar apoi materializate în carne și oase, ne îndeamnă, prin
simpla lor prezență, să visăm și să edificăm. Prea mult am ironizat, prea mult
am făcut haz de necaz în ultimul timp. Și, în locul Marilor Opere, ridicăm doar
niște ”catedrale a mântuirii neamului”, biserici care ne mănâncă agoniseala,
cruci și răstigniri pe vârful dealurilor și la încrucișarea drumurilor, adică
niște monumente triste ale conformismului nostru național în vremuri de
libertate și democrație. Între timp, ideile Marilor Opere plutesc neobservate
prin aer. Dar poate că sunt niște livezi de nuci care să acopere toată Moldova?
Ori niște fabrici de sosuri de roșii cum nu s-au mai văzut? Când vom avea și
noi un Steve Jobs ca americanii ori un
Enrico Mattei ca italienii?
O adevărată bătaie de joc
la adresa Marilor Opere de progres și civilizație este și întâmplarea care a
bulversat în ultimul timp Chișinăul, și anume inițiativa construirii unei noi
biserici în locul parcului din fața centrului comercial Kentford. Opinia publică
a fost informată foarte puțin cu privire la această construcție. Cetățenii și-au
dat seama că scuarul este amenințat doar când l-au văzut înconjurat cu un gard
metalic și au apărut primele utilaje de construcție. După care s-a aflat că ar
fi vorba despre construcția unei biserici a comunității ucrainiene, o replică a
catedralei Sfânta Sofia de la Constantinopol. Au început protestele. Pentru ca
până la urmă să iasă la iveală că terenul a fost arendat de la primăria
capitalei, pentru 50 de ani, de către Vladimir Russu, unul din proaspeții și
„controversații” capitaliști moldoveni. Conform investigației jurnalistice pe
care o face ziarul „Timpul”, nici nu este vorba despre o biserică propriu-zisă,
ci despre o necropolă sui generis pentru milionari, căci „la demisol urmează să
fie amplasate 36 de cavouri familiale, cu o capacitate de 12 persoane, în total
„biserica privată” având o capacitate de înhumare a 432 de persoane. Aceste
cavouri familiale ar urma să fie destinate oamenilor bogaţi din Chişinău.
Potrivit investigaţiilor efectuate de TIMPUL, preţul pentru
înhumarea unei persoane ar constitui în jur de 10 mii EURO. Prin urmare, preţul
integral al unui cavou ar varia între 120.000 și 150.000 EURO. În total,
„investiţia” ar urma să aducă un profit imediat între 4 și 5 milioane EURO.” Din fericire, se pare că construcția a fost
suspendată pe un timp.
Halal de așa Mari Opere! Pute de la ele a egoism de bogătaș incult. Care vrea
să-și facă un panteon al lui, privat, fără ca să dea nimic poporului în
mijlocul căruia trăiește. Aceste aberații cred că trebuie să le combatem nu
prin ironii, dar printr-un foc frontal nimicitor. Și mai cred că împotriva
mauzoleelor păgâne cu chip și asemănare creștinească ar trebui să lupte din
toate puterile și biserica creștină din Moldova. Din fericire, preoții nu prea
cultivă ironia. Așa că vor lupta pe bune, vor răsturna cu îndrăzneală tarabele
târgoveților din templul domnului. ...Dar oare nu cumva am căzut din nou în
păcatul ironiei?