Moartea idealurilor
Nu
a existat până acum în istoria Republicii Moldova un Președinte
atât de disprețuit de moldoveni. Tot răul se întruchipează parcă
în fața lui bolfoasă de birocrat sovietic socialist. E un antipod
al intelectualului moldovean simpatic tip Grigore Vieru. Sătul,
autosuficient, cinic, Dodon este moartea tuturor idealurilor
oamenilor de bine din Republica Moldova, moartea renașterii
naționale începută cu perestroika lui Gorbaciov, moartea
identității noastre de neam românesc, moartea luptei pentru limbă
și alfabet. A debutat în Președinție călcând ca prin străchini.
I-a luat în mod samavolnic cetățenia moldovenească lui Traian
Băsescu și a spus cuvinte grele la adresa României. A cochetat cu
separatiștii din Transnistria. A mers la Moscova să se pupe cu
Putin și să-l măgulească cu promisiunea de a întoarce țara cu
proțapul spre răsărit. Pentru mulți moldoveni niciodată
democrația n-a fost mai urâtă în surprinzătoarele sale efecte.
Iar pentru atâția emigranți moldoveni din Europa niciodată țara
lor proprie, care l-a votat masiv pe Dodon, n-a fost mai jalnică și
demnă de dispreț. „Dacă-l votează pe Dodon, nu le mai
trimitem pachete!” – zicea o moldoveancă la o secție de
votare la Roma.
Suntem moldoveni și punctum!
Dar
care oare o fi semnificația ascunsă a fenomenului Dodon? Cum oare
de s-a întâmplat ca Moldova să se rostogolească într-o atare
ticăloșie?
Cred
că explicația stă în războiul identitar care bântuie de ani de
zile în țara noastră. Întrebări absolut gratuite de tip ce
suntem, români ori moldoveni, dacă trebuie să rămânem
independenți ori să ne unim cu România, au devenit un fel de sport
național moldovenesc. Sunt mijlocul ideal de a abate omul de la
treabă. De a-l scoate la demonstrații. De a-l face să voteze
partidul care trebuie. Ori de a servi drept fumigene pentru furturi
ordinare.
În
războiul identitar Dodon s-a alăturat hoardei de moldoveniști
stataliști ignoranți care au drept biblie dicționarul moldo-român
al lui Vasile Stati. Nu este posibil, au zis aceștia, ca să ai o
țară independentă fără identitatea ei națională. Nu e posibil
să ai o țară fără națiune ori o Republică Moldova populată de
națiunea românească, așa cum afirmă unioniștii. Națiunea
moldovenească există, fără nicio îndoială. Are teritoriu
național, este suverană, are monedă națională, imn, constituție,
armată și clasă conducătoare. Ce mai trebuie pentru o națiune?
Am găsit! Limba moldovenească, istoria Moldovei, iată stâlpii
națiunii!
Dar, vom zice noi, cei cât de cât umblați la școală, limba
oficială pe care o utilizează moldovenii din Republica Moldova,
încă din perioada sovietică, este limba română literară, limba
națiunii vecine. Denumirea de moldovenească pentru această limbă
este improprie, căci româna literară nu a fost creată numai în
Moldova, ci în toate regiunile românești și are la bază graiul
muntenesc. Deci, e bine să acceptăm cu toată modestia termenul
limba română și să ne bucurăm liniștiți de toate bogățiile
ei, care nu sunt puține. Dar moldovenistul ignorant nu pricepe
lucrul acesta simplu. Pentru el nu există națiunea moldovenească
fără limba moldovenească. E o pretenție cu atât mai absurdă cu
cât în Republica Moldova termenul de limbă română s-a
încetățenit pe deplin în toate păturile populației. Dar este
oare limba atât de hotărâtoare în crearea buletinului de
identitate al moldovenilor? Nu. Pentru că avem în lume numeroase
națiuni foarte diferite între ele, dar care utilizează aceeași
limbă. Englezii și americanii; nemții, elvețienii și austriecii;
spaniolii, cilienii, cubanezii. Națiunea moldovenească funcționează
perfect și pe baza unei limbi literare în mare parte împrumutate,
limba română.
Istoria
Republicii Moldova sau Istoria Românilor este o altă cruntă
dilemă. Dar istoria statului Republica Moldova naște din Istoria
Românilor, a turcilor și a rușilor, suntem obligați să studiem
toate aceste istorii. Altceva că da, aveți dreptate,
moldoveniștilor, Istoria Republicii Moldova ar trebuie studiată cu
mai multă pasiune, pentru a inculca tinerelor generații mândria
națională. Cu condiția însă, obligatorie, ca să avem cu ce
ne mândri.
Burghezia moldoveană setoasă de putere
Burghezia moldoveană setoasă de putere
Dar
bine bine, de ce totuși votul popular l-a făcut pe odiosul Dodon
Președinte? Unde a avut el dreptate? De ce oare nu a învins
adevărul științific?
Da,
în ceea ce privește limba și istoria Dodon și moldoveniștii se
află pe niște poziții greșite, inacceptabile.
Dar
trebuie totuși de recunoscut că acțiunea lor se înscrie în
îndreptățita luptă pentru crearea națiunii moldovenești, iar
majoritatea poporului Republicii Moldova este favorabilă nu Unirii,
ci independenței naționale. Iată de ce Dodon a învins. A contat
nu adevărul științific, dar vectorul politic independentist.
Moldovenismul
în genere, cred, este reacția dură a clasei conducătoare
moldovenești, a noii burghezii moldovene, la mișcarea unionistă,
care tinde s-o lipsească de puterea pe care o deține. Cum, dar oare
pot fi burghezii atât de inculți și de grobieni? Pot, după cum o
demonstrează și Donald Trump. Să ne imaginăm că în mijlocul
acestei burghezii moldovene setoase de putere se află și un
intelectual rafinat, cu trăsăturile delicate ale lui Grigore Vieru,
care pricepe foarte bine că tot ce zice Dodon despre limbă și
istorie este o aiureală de ignorant; dacă însă intelectualul
nostru rafinat va ști că limba moldovenească, istoria Moldovei și
pretențiile teritoriale ridicole față de România prind bine ca
mijloc demagogic în cucerirea politică a maselor, atunci fiți
sigur că le va accepta. Va zâmbi machiavelic și se va pișa senin
pe adevărurile științifice. Trăiască Dodon!
Și
mai trebuie de recunoscut că un alt merit al odiosului Dodon pare să
fie acela că dânsul este unicul Președinte moldovean care încearcă
să taie nodul gordian al problemei transnistrene. A condamnat
războiul cu rușii în Transnistria și a făcut bine. Pentru că
Republica Moldova, dacă se dorea stat național omogen, trebuia să
renunțe din start la Transnistria în schimbul Benderului, chiar
dacă Transnistria ne-ar fi rugat în genunchi s-o primim în statul
nostru. Nu a făcut-o. Din contra, Moldova a neglijat problema, a
lăsat s-o rezolve comunitatea internațională. Președintele Dodon
urmează deci punctul de vedere tradițional conform căruia
Transnistria este parte integrantă a Republicii Moldova, numai că,
în loc să lase problema baltă, așa cum au făcut toți
predecesorii săi, apucă taurul de coarne. Merge în Transnistria,
merge la Putin. Face declarații despre federalizarea țării, despre
asumarea datoriilor transnistrene pentru gazul rusesc. Nu ne place?
Nu. Să mă scuzați, dar parcă doream Transnistria, pământ
strămoșesc, din tot sufletul.
„Dodon nu este Președintele meu”
Este
Igor Dodon Președintele nostru? Ar fi la modă să folosim cuvintele
înaripate de prin alte părți și să zicem că Dodon nu este
Președintele nostru. Ar fi poate la modă, dar nu ar fi onest și
democratic. Pe Igor Dodon trebuie să ni-l asumăm. Ca pe un păcat.
Ca pe un semn al decadenței noastre politice. Și să-l privim așa
cum își privea Dorian Gray portretul.
Nessun commento:
Posta un commento