Infiorata, sărbătoare creștină. Genzano di Roma |
Pe 3-4
septembrie curent a avut loc Sinodul Bisericii Ortodoxe din Republica Moldova.
A fost prezidat de Mitropolitul Vladimir și a avut pe agendă, ca temă
principală, condamnarea cursului pro-european al guvernării de la Chișinău.
După cum se știe, mitropolia Moldovei este subordonată Patriarhiei de la
Moscova și este, într-un fel, natural ca să aibă același vector cu Kremlinul.
Iată câteva citate din hotărârile Sinodului:
- „Statul nu a auzit nici până astăzi solicitările clerului şi
credincioşilor Bisericii Ortodoxe din Moldova, de a nu legifera indecenţa şi
amoralitatea sexuală, exprimate prin Legea cu privire la egalitatea de șanse”.
- „Prin complicitatea condamnabilă de care dă dovadă Statul, promotorii
activi ai homosexualităţii îşi întăresc poziţiile în ampla lor campanie de
mediatizare a acestui mare păcat. Prin paradele gay şi alte manifestări publice
ale minorităţilor sexuale, se loveşte direct în coloana vertebrală a celor mai
sfinte valori ale poporului nostru, care, din toate timpurile a demascat toate
pornirile dăunătoare ale sufletului.”
În Republica Moldova
hotărârile Sinodului au fost văzute prin prisma alegerilor în Parlament, care
bat la ușă. Mitropolia Moldovei a fost învinuită de implicarea în politică, de promovarea
intereselor imperiale ruse, de faptul că se pune de-a curmezișul parcursului
european al țării. Iar Vitalie
Sprânceană, pe Platzforma.md, a
declarat că Biserica Ortodoxă din Moldova, în loc să pledeze pentru justiție
socială, în loc să promoveze caritatea, combate o țintă falsă, lipsită de
importanță socială, homosexualitatea. Biserica noastră, a spus Sprânceană,
creează în mod artificial sperietoarea Gayropa – adică
imaginea Europei ca pământ al desfrânării morale, mai ales homosexuale, prin
urmare și-ar merita titlul Biserica
Ortodoxă Moldovenească Anti-Gay.
Cred, totuși, că ceea ce
s-a afirmat la Sinod, nu vine numai din stricta subordonare ierarhică față de
Patriarhia de la Moscova, ci și din rațiunile ortodoxiei, din logica
creștinismului însuși. Care creștinism nu este în primul rând o doctrină
social-economică, cu care să te înarmezi pentru combaterea inegalității
sociale, pentru redistribuirea bogățiilor. Învățătura lui Isus este morală și
consfințește niște modele de umanitate care au ieșit învingătoare asupra altor
modele, pe parcursul istoriei. Și trebuie să recunoaștem că Occidentul,
revoluționar după cum este, și-a cam bătut joc în ultima vreme de o serie de
reguli, de o serie de tabu-uri fundamentale ale umanității, nu numai creștine. Societățile
occidentale au ajuns a crede că este ilegitim să impui criterii de comportament
bazate pe ideile de rău și bine, sarcina aceasta este pusă în cârca codurilor
penale, iar acestea, la rândul lor, devalorizează în mod sistematic tot ce ține
de tradiție ori religie. Nici legile naturale nu mai pot constitui o limită
pentru legislator, ultimul cuvânt avându-l banul. Odată ce plătești impozite la
buget, ai dreptul să te căsătorești cu un individ de acelaș sex. Îmi imaginez
că în viitor, în schimbul unei taxe suplimentare, se va putea lesne obține
dreptul de a contracta căsătorii poligame,
poliandre, incestuoase, cu animale sau extratereștri.
Acest materialism, acest individualism al Occidentului
a fost condamnat și de către înșiși occidentalii. Ceea ce sinodul nostru
impută Occidentului nu este doar o aiureală a preoților moldoveni îmbibați de ortodoxie
imperialistă rusească. Nu. Și Papa
Benedict o spusese atunci când reproșa Europei relativismul. E adevărat că
Ratzinger a fost contradictoriu. În celebrul discurs de la Regensburg, unde îl
citează pe Manuel Paleologul, papa afirmă că nu există o contradicție dintre
credință și știință, e contrar voinței lui Dumnezeu să acționăm contra
rațiunii. Dumnezeu e logos, spre deosebire de Alah, care e irațional prin
definiție. Atât numai că rațiunea se află într-o legătură intrinsecă cu dubiul,
cu relativitatea. Pentru știință nu există adevăruri absolute. Totul este pus
în permanență la îndoială. Pe când religia nu poate fără adevăruri absolute,
revelate. Iar ideea că credința ar fi o rațiune superioară, în care poate fi
inclusă și rațiunea savanților, nu prea rezistă criticii.
Moscheea din Roma |
Pe aceeași undă cu
preoții moldoveni pare să fie și Ernesto
Galli della Loggia, care, în Corriere
della Sera, îi face un rechizitoriu Occidentului care a păcătuit de
multiculturalism (articolul „La debolezza delle regole”). Iar păcatul multiculturalismului constă în
iluzia că ar putea exista societăți cu culturi foarte diverse, e suficient ca
acestea să urmeze anumite reguli precise care să le asigure pacea interioară.
Dar regulile înseși, sunt oare ele neutre, acceptate de toată lumea, ori poate
că mai degrabă sunt produsul doar al
anumitor culturi, pe care alte
culturi nu-l acceptă? Dar ce este ceea ce ține împreună societățile, sunt codurile
de legi, constituțiile, ori poate societățile se bazează pe legături identitare
profunde, pe condiviziunea profund psihologică, emoțională a unor valori
istorice comune?.. Și dacă condiviziunea
nu există, și dacă valorile istorice comune nu există – atunci musulmanul de la
Londra emigrează în Irak, se înscrie în armata Statului Islamic și îi
decapitează pe jurnaliștii americani...
Obosit de aceste
meditații teologico-filozofice ridicole, am ieșit să iau o gură de aer afară,
în Occident. Tocmai se făcea Festa di
Fine Estate. În piață era improvizată o scenă, apăruseră rânduri de tarabe
cu mărfuri multicolore. Lume multă, de toate semințiile pământului. Toți
curioși și aparent fericiți. Mirosea a carne friptă pe cărbuni, a porumb copt,
a fum de tutun, a fum de marihuană. Orchestra interpreta „ Andrea s'è perso, s'è perso e
non sa tornare...” Îmi plăcea melodia, am mers fericit printre tarabe. Am cumpărat
niște prune uscate și niște ochelari de citit de 5 euro. Mă simțeam bine în
Occident. Undeva în depărtare, pe un bloc înalt, se vedeau niște litere de neon
luminoase: Gay Village. Nu mă deranjează, mi-am zis zâmbind, că doar nu-s
popă.
Victor Druță
Nessun commento:
Posta un commento