Visualizzazioni totali

martedì 20 novembre 2012

MÂNĂSTIREA SAHARNA, ÎNTRE CREDINȚĂ ȘI ȘTIINȚĂ




Rafael. Școala din Atena
            Omul este slab în fața forțelor naturii și nu le va cunoaște niciodată până la urmă. De aceea își va slobozi imaginația din lanț și o va lăsa să amușineze drumul înainte. Și cu ajutorul imaginației sale prodigioase va încerca să-și explice cauza fenomenelor, structura Universului, propriul corp, propria minte, istoria. Glorie imaginației umane! Ea, imaginația, a creat sistemele de irigație ale Egiptului Antic, piramidele, roata, computerul. Tot imaginația a creat zânele apelor și zeii Olimpului, Iadul și Raiul, pe Dumnezeu și Alah.

            E foarte greu să trăiești chinuit de întrebări la care nu găsești un răspuns. De aceea, atunci când nu aveam adevăruri științifice controlate, ne-am servit de o explicație surogat, inventată de imaginație. Și am mers mai departe, cu iluzia mângâietoare că cunoaștem adevărul.

            Astăzi omenirea cunoaște foarte multe adevăruri. Nici unul din ele însă nu este absolut. Sunt puse mereu la îndoială, iar uneori sunt răsturnate spectaculos, așa cum s-a întâmplat cu mecanica newtoniană, înlocuită de teoria relativității, care, la rândul ei, a fost pe punctul de a fi pusă la îndoială chiar în această vară, când părea că bosonul lui Higgs este mai rapid decât lumina… A te ține în pas cu realizările științei, chiar dacă nu ești tu savantul și cercetătorul, este frumos, este emoționant. Îți trimiți în felul acesta imaginația pe urmele marilor cercetători, afli stupefiat despre stelele negre care înghit toată materia de primprejur, te gândești fascinat la călătoriile în timp, te uiți la fotografiile planetei Marte ori ale unor galaxii depărtate, a căror lumină vine de la începutul începuturilor Universului. Ce măreț, ce puternic e omul, îți zici. Ce frumoase sunt operele sale, de la apeductele romane până la navele cosmice care brăzdează spațiile!

            La un moment dat însă, tu, cel care ești încântat de progres și de știință, îți dai seama că există în jurul tău o mulțime de oameni care nu-ți împărtășesc încântarea. Care nu se informează și care nici nu vor să se informeze.  Ori care din contra, se informează și se folosesc de tot ce le oferă cu generozitate știința, dar lasă într-un ungher al conștiinței lor o portiță deschisă, prin care intră dogma, prejudiciul, religia. Îi vezi pe acești oameni mergând la biserică ori făcându-și cruce când trec pe lângă un sfânt lăcaș. Îi vezi înfricoșați de pisica neagră care le trece drumul pe dinainte, terorizați de horoscoape, speriați de ordinarul anunț al sfârșitului lumii, îi vezi cumpărând agheazmă ori atârnând iconițe ocrotitoare în mașină. Afli scârbit că își tratează bolile cu urină, ori cu untură de bursuc, ori mănâncă păduchi. Apropo de aceștia din urmă, știați că dacă mănânci pâine albă faci păduchi?

            În depărtatele vremuri când știința nu exista ori era foarte slabă și orbecăia prin întuneric, prejudiciile și religia erau îndreptățite, erau ele însele un fel de știință. Astăzi însă nu mai are sens să ne conducem de ceea ce odată era o ipoteză, iar în zilele noastre nu mai e decât o dogmă încremenită, salvată de la moarte de niște tradiții și instituții perimate. De aceea cred că dogma,  prejudiciul, religia urmează a fi demascate în modul cel mai intransigent. Dar, vor zice unii, sunt inofensive, să-i lăsăm pe oameni să creadă în ce vor. Să-i lăsăm, desigur, trăim doar într-o lume liberă. Dar cred că dogmele și religia nu sunt deloc inofensive. Produc răutate, intoleranță, crime. Nenumărate sunt exemplele, iar unul proaspăt și concret am să vi-l ofer ceva mai la vale.  De aceea, prieteni și cunoscuți, poeți și scriitori, doctori și profesori, dacă aveți măcar cea mai mică urmă de credință religioasă, dacă chiar numai vă gândiți uneori că poate există o putere colo sus în cer care ne urmărește cu atenție, apoi să știți că v-am pus pe toți în lista neagră a obscurantiștilor. Îmi pare rău, știu că sunteți băieți buni. Dar sunteți obscurantiști.

            De ce-s așa de rău? Iată de ce – și ăsta-i exemplul de care ziceam:

            Grozăviile astea se întâmplă la doi pași de satul meu Echimăuți, la mânăstirea Saharna din raionul Rezina… În Echimăuți am fost multă vreme învățător de limbă, dar am făcut și multă divulgație științifică, când mi se făcea lehamite de literatura sovietică moldovenească. Le-am vorbit elevilor mei despre Univers, despre planete depărtate și farfurii zburătoare care aterizează pe înserate în mijlocul grădinii, peste cuiburile de cartofi. Pe vremea ceea, îmi pare, nu exista atâta obscurantism religios în Moldova. Mă rog, nu era poate numai meritul meu. Astăzi lucrurile s-au schimbat în rău. Păcat. În Cehia, am citit, se declară credincioși doar vreo 14% din populație: http://ilmiolibro.kataweb.it/booknews_dettaglio_recensione.asp?id_contenuto=3734021

Nessun commento:

Posta un commento