Visualizzazioni totali

domenica 14 agosto 2011

ISTORIA ROMÂNILOR? ISTORIA REPUBLICII MOLDOVA!

 ISTORIA. A CUI E OARE?



Moldovenii din nou discută cu înflăcărare. Așa cum guvernul Filat a decis, cu multă cumințenie, ca istoria Republicii Moldova să fie studiată în cadrul disciplinei Istoria, durii și purii naționalismului românesc au găsit de cuviință să nu fie de acord.

Ei optează pentru aceea ca disciplina dată să se numească Istoria Românilor. Ei nu sunt de acord cu impersonalul Istoria. Nici eu nu sunt de acord cu prea mioriticul și duiosul și eroicul Istoria Românilor. Nu zic să nu studiem istoria grupului etnic din care facem parte. Zic că ideea de stat nu are decât o mică legătură cu ideile de etnos, folclor, limbă. Zic că statele de puține ori au fost construcții pur etnice. Ce-i păsa lui Alexandru Macedon de etnia supușilor orientali ai statului său? Ce importanță avea pentru romanii antici că locuitorii Palestinei erau evrei? De ce oare Ștefan cel Mare se războia cu valahii și vroia să-i vâre în Moldova pe locuitorii rusnaci ai Podoliei? Cred că la școală urmează să studiem în primul rând istoria statului nostru. Pentru că statul aparține tuturor cetățenilor săi, indiferent de limbile materne ale acestora, indiferent de culoarea pielii ori de religiile ori de ateismul acestora. Statul este proiectul lor comun de viitor, este casa lor.

Și statul, cu toate că apare cu scopul declarat al apărării unor comunități de limbă, religioase etc., este el însuși un creator de identități. Italienii de azi, așa cum sunt ei, sunt în mare parte creați de mașinăria statului italian, apărut cu 150 de ani în urmă. Identitățile lor regionale anterioare au fost topite într-o nouă identitate.

Republica Moldova e un stat nou. E o națiune în plin proces de formare. Nu zic că acest lucru ar fi mai bun decât Unirea, și n-o zic pentru că mă aflu în Italia, țara care a devenit mare, puternică, bogată anume datorită realizării Unității naționale. Da, ar fi fost mai bună și pentru noi Unirea. Dar dacă am fost și suntem atât de becisnici ca să n-o putem realiza, atunci ar trebui măcar să avem bunul simț de a recunoaște că suntem sortiți la Independență. După care să zicem că Independența nu e un lucru așa de rău. E o provocare la un duel cu Istoria! Să-l acceptăm și să nu mai stăm cu fundul în două luntri.

Manual românesc de istorie
Suntem cetățeni moldoveni. Nu există absurditate mai mare decât să ne botezăm cu numele națiunii vecine. Suntem peste 4 milioane de cetățeni ai Republicii Moldova. Nu importă care ne sunt limbile materne. Dar avem toți dreptul ca să studiem în școala noastră Istoria țării noastre Republica Moldova. Care nu e numai Istoria Românilor. Istoria țării noastre trebuie să fie o istorie civică, în sensul că trebuie să vorbească despre cetățeni, nu despre etnie și folclor. Istoria țării noastre trebuie să fie un proiect civic, în sensul că și prin predarea istoriei statul nostru să-i atragă pe toți cetățenii țării, indiferent de orice posibilă deosebire, la crearea unei case comune.

A pleda pentru Istoria Republicii Moldova nu înseamnă însă, pentru un om cult care distinge nuanțele, să fie de acord cu moldovenismul primitiv al lui Dodon și analfabeților săi. Ori cu expresia limba moldovenească. Ideea limitativă a unei discipline școlare Istoria Românilor este absurdă și pentru România. Cu atât mai mult pentru Republica Moldova.

Și apoi, al cui exemplu vrem să-l urmăm noi cu această istorie după grup etnic? Oare ce istorie studiază de exemplu francezii din Canada, Istoria Neamului Franțuzesc? ...Așa vede lucrurile un moldovean de la Roma.

4 commenti:

  1. Foarte corect spus.

    Tara indecisilor, nici tu cu rusia nici cu europa, nici romani nici moldoveni, nici comunisti nici democrati Oh...

    RispondiElimina
  2. Exemplul cu francezii din Canada nu foloseste mult teoriei tale deoarece, pana in 2005 în Qubec se studia istoria a ceea ce numeau ei "Nouvelle-France" unde se insista pe mostenirea franceza, desi canadienii francezi sunt un amestec de francezi, amerindieni si irlandezi iar in provonica Quebec minoritatile etnice sunt numeroase ! Deviza Quebecului este "Je me souviens !"

    Eu însa te as intreba : Evreii ce istorie studiaza ? A statului Israel sau a poporului lor ? In Coreea de Nord ar trebui sa se studieze numai istoria Coreei de Nord ? Sau in RFG se studia istoria doar landurilor vestice sau istoria germanilor ? Ungurii, de exemplu, studiaza istoria ungurilor !

    Italia, Franta studiaza istoria pamantului lor deoarece sunt popoare care si-au realizat un stat national, care cuprinde in granitele lui majoritatea etnicilor natiei respective. Apoi ei isi permit sa studieze istorii universale integrate, caci doar stramosii lor au facut istoria, deci tot despre ei vorbesc :)))

    Popoarele cate sunt separate de granite nu se apuca însa sa studieze istorii fragementate. Granitele sunt temporare...

    DAca s-ar studia Istoria Moldovei, ea ar incepe cand ? in 1359 ? Cu descalecatul lui Dragos voievod din Maramure) ? S-ar vorbi despre instalarea ardelenilor dincolo de Nistru ? Numele de Basarabia vine de la cele trei cetati :Alba, Cahul, Ismail pe care le-au detinut voievozii munteni ! Numele de Chisinau vine de la Kis + Jenö (micul + izvor), de la secuii din Transilvania pe care voievozii Moldovei îi stabiliseră aici în drumul tătarilor, Asadar e greu de separat istoria Moldovei de cea a romanilor (mai ales ca Romania nici nu a exista pana la 1859, ci doar trei principate romanesti) pana la 1812. Intre 1812-1918, nu s-a intamplat mare lucru in gubernia Basarabia, dar dincolo de Prut s-a unit Moldova cu Valahia, fapt ce trebuie totusi explicat elevilor. Apoi intre 1918 - 1940 si 1941-1944 Basarabia este parte a Romaniei. Dupa parerea mea o istorie distincta a RM nu apare decat dupa 1944 !

    A studia Istora Romanilor nu impiedica insa sa fie studiate si istoria minoritatilor. Noi, in Romania, am studiat la cursul de Istoria romanilor despre bulgari (care au stat destul de mult pe la noi), turci, lipoveni, evrei ! Ideea nu este sa faci un curs nationalist in care natia principala sa fie proslavita, ci un curs integrator care arata cum natia pivot (de regula cea care da limba statului) a aparut si cum a interactionat cu poparele vecine si cu minoritatile nationale. Istoria Romanilor este scrisa in prezent de un colectiv de romani si unguri care incearca sa gaseasca o viziune comuna asupra evenimentelor.

    In incheiere, eu cred ca moldovenii trebuie integrati spatiului cultural (politic nu prea vad cum s-ar putea realiza in viitorul apropriat) romanesc ca sa nu se mai simta straini. Or, istoria romanilor este una din cai !

    RispondiElimina
  3. mircea, nici nu se gandeste nimeni ca sa nu studiem istoria romanilor ori sa incepem a studia istoria moldovei din 1991. dar nu e corect ca natiunile conlocuitoare sa fie date la o parte. apoi, daca luam romania, istoria romanilor ar insemna istoria cetatenilor romani care pot fi si de alte etnii. pe cand cetatenii moldovei sunt moldoveni chiar daca ca etnie pot fi romani, rusi ori altceva. ceea ce face guvernarea actuala in moldova nu e o restauratie comunista, fii pe pace, e doar o punere la punct al unui nationalism desantat.

    RispondiElimina
  4. in Romania, istoria minoritatilor nu e data la o parte din manualele de istorie, din contra !

    Si apoi, populatia Moldovei este sau nu de 75- 80% molodoveni (romani) ? Apoi, celalate minoritati sunt in mare parte venite dupa 1812. deci daca tragem linie, pana la urma tot la Istoria romanilor se ajunge vrei nu vrei, pentru ca ei au scris istoria in Moldova ! Binteinteles ca poti sa adaugi parti referitoare la cultura rusilor si ucrainienilor, cum au venit ei in Moldova, care le-au fost personalitatile, etc.

    RispondiElimina