Lumea acestui sfârșit de an
2015 a fost puternic marcată de atentatele teroriste de la Paris și de războiul
pe care încearcă să-l organizeze Occidentul contra absurdului Stat Islamic. Un
război neconvențional, pe mai multe fronturi, militar, religios, filosofic.
Este interesant să vezi cum dreapta politică extremă din Italia face din islam
o sperietoare apocaliptică, bună de folosit ca nadă electorală. Matteo
Salvini, de exemplu, declară că avem de a face cu o invazie militară și
culturală din partea unei comunități obraznice și bine organizate care pătrunde
în Occident ca-n unt; a răspunde cu prea multă bunătate și toleranță la această
invazie înseamnă să ne sinucidem. Pe când stânga încearcă – așa
cum o face Massimo
Cacciari - să-i caute Occidentului vini și să-i facă reproșuri, zicând
că nu a făcut nimic pentru a comunica eficient cu civilizația musulmană.
Este evident însă, pentru stânga cât și pentru dreapta, că
problema Islamului există, fiind imposibil de a explica atâta violență gratuită
doar cu inegalitățile sociale ori incidentele istoriei.
Mi-a plăcut mult cum a fost definit conflictul
în curs din punct de vedere filosofic în revista ”Espresso” din 26
noiembrie. Sergio Givone, filosof, autor al unor opere fundamentale dedicate
nihilismului, răspunde la întrebările lui Wlodek Goldkorn și pornește de la aria șampaniei din Don
Giovanni de Mozart. E o operă care vorbește despre libertate și despre
libertini, zice filosoful. Și spune
răspicat că libertatea este esența
Occidentului, că libertatea corespunde dorinței și că însuși libertinismul,
considerat drept abominiu și perversiune de către ideologii islamiști, este
parte integrantă a Iluminismului. Iar Iluminismul este dușmanul absolut al
oricărui fundamentalism care folosește divinitatea drept argument ultim și
hotărâtor. Prin urmare, conflictul în curs se produce între Șampanie, ca simbol al bucuriilor și
descătușării vitale, și Moarte, ca
chintesență a ideologiei islamiștilor cu drapele negre. Frumos!
Este foarte interesant și
ceea ce spune poetul sirian Adonis
în „Corriere della Serra” despre sărăcia terenului emoțional-spiritual și
despre violența intrinsecă a Islamului: „În
sânul religiei mahomedane nu găsim decât islamul, pe când creștinismul cuprinde
catolicismul, protestantismul, ortodoxia. Islamul are ortodoxia suniților, care
acceptă doar o lectură ad litteram a Coranului, fără interpretări metaforice
ori simbolice. De aceea nu rămâne loc pentru artă și poezie, ci doar pentru
jurisprudență. O cultură a puterii și a conservării puterii, cu orice preț.
Islamul naște ca o religie a cuceritorilor. Iar cuceririle presupun în mod
inevitabil violența.”
Am observat că rarii musulmani profund
occidentalizați folosesc tonuri critice mult mai dure față de Islam decât
italienii. Este cazul jurnalistului Magdi Cristiano Allam, care
s-a convertit la catolicism și care spune pe șleau, cu coranul ca dovadă în
mână, că Islamul înseamnă violență.
Tot astfel, Hamed
Abdel-Samad, politolog și istorician german născut la Cairo, autor al
cărții „Fascismul islamic”, afirmă că ura
cu care teroriștii islamici și-au lichidat victimele, simțindu-se autorizați de
a o face de însuși Alah, este unul din primele elemente care înrudesc
islamismul cu fascismul. Califatul este o sinteză perfectă dintre
criminalitatea organizată și tinerii care se jertfesc în numele unei teocrații.
Iar așa zisul Stat Islamic este grupul care poartă la extreme consecințe boala
pe care Islamul a avut-o chiar de la origini.
Sunt foarte bine puse
punctele pe i în articolul „Islam, religione e laicità” de Michele
Martelli, pe portalul Micromega. Autorul meditează asupra
manifestărilor organizate de comunitățile islamice din Italia pentru a condamna
atentatele teroriste de la Paris și asupra lozincilor expuse în timpul acestor
manifestații. „L’Isis non è l’Islam e l’Islam non è l’Isis”, „Il Corano è un libro di pace”, „l’Islam
è religione di pace” - oare sunt adevărate aceste afirmații ale
comunităților musulmane, se întreabă autorul. Și da și nu. Pentru că în Islam
există Dar al-Islam, ori Casa Păcii,
dar există și Dar al-Harb, ori Casa
Războiului. Pacea se află deci, și trebuie păstrată, în interiorul lumii
musulmane, pe când destinul lumii nemusulmane este acela de a fi supusă cu spada
și convertită cu forța.
Condamnarea publică a
terorismului de către comunitățile islamice italiene după atentatele de la
Paris, afirmă M. Martelli, este semnul unei cotituri decisive în istoria
Islamului din Occident. Poate că asistăm la o eficientă strategie a izolării
măcelarilor islamiști („Not in my name”
a fost cel mai răspândit slogan), dar poate chiar la încercarea de a regândi
din rădăcină Islamul, pentru a-l adapta la democrațiile europene, a-l
europeniza. Dar un Islam european nu se va naște decât dintr-o confruntare
deschisă și curajoasă cu cultura europeană modernă, cu laicitatea deci. Iar
faptul acesta presupune nevoia demarării (ori reluării) fie a unui proces de
reinterpretare a Coranului, fie a unei dezbateri publice asupra raportului
dintre Coran și laicitate.
Iar baza laică a
democrațiilor moderne sunt două principii complementare, pe care Islamul nu
le-a împărtășit sau le-a combătut aproape peste tot: a) separarea dintre stat și religie; b) egalitatea drepturilor umane și
civile pentru toți cetățenii. Dacă Islamul este religie de stat, este
evident că nemusulmanii vor avea drepturile limitate. În ceea ce privește
egalitatea în drepturi, șaria e parte
integrantă a Islamului, și anume acest cod juridic prevede inferioritatea
femeii, lapidarea adulterelor, pedeapsa cu moartea pentru apostații atei sau
convertiți la alte religii, condamnarea homosexualilor, reprimarea gândirii
critice etc.
Ajuns la acest punct,
Michele Martelli afirmă: „Mulți musulmani
italieni, inclusiv imami și alte autorități religioase, au susținut în public
că se consideră musulmani și totodată cetățeni laici care respectă Constituția
țării, fără a se contrazice. Mă întreb dacă lucrul acesta este posibil fără a
te dezice de conținutul concret al Coranului și al șariei, pe care se bazează
integralismul religios premodern al unei părți considerabile din lumea
musulmană.”
Da. Mă întreb și eu.
Nessun commento:
Posta un commento